Er zijn slechts een paar soorten brandstoffen die worden gebruikt voor verbranding in traditionele HVOF-systemen (High Velocity Oxy-Fuel), namelijk waterstof, kerosine, methaan (aardgas), propaan en propyleen. Hoewel elke brandstof bepaalde voordelen heeft, biedt waterstof enkele unieke voordelen:
- Vanwege de hogere thermische geleidbaarheid bereikt waterstof de beste warmteoverdracht van de vlam naar de poederdeeltjes, ondanks dat de vlamtemperatuur in het algemeen lager is in vergelijking met de conventionele koolwaterstofbrandstoffen.
- De prestaties van het HVOF-proces zijn afhankelijk van het type brandstof, de stoichiometrische verhouding en de verbrandingsdruk, evenals van de ontwerpkenmerken van het pistool. De mogelijkheid om rijke waterstofstromen te laten stromen zorgt voor een reducerende atmosfeer, wat de oxideproductie verlaagt en de kwaliteit van de coating verder verbetert.
- Door de volledige verbranding van de stoichiometrische reactanten van waterstof en zuurstof, worden er geen onverbrande resten afgezet op de coating.
Bovendien kan waterstof worden geleverd met voldoende druk in buizen en bulktanks voor vloeistoffen waarvoor tijdens de wintermaanden geen warmtekussentjes nodig zijn om voldoende brandstofstroom naar uw HVOF-cabine te garanderen.