Animated loader dots14ComingSoonAnimated loader dots

Waterstofenergie - veelgestelde vragen

Is waterstof tegenwoordig beschikbaar? plus minus

Er is tegenwoordig een grote infrastructuur van waterstof om te voldoen aan de behoeften van industriële toepassingen, waaronder metaalverwerking, raffinage, chemische productie, productie van vetten en oliën en elektronica. Er wordt jaarlijks zo'n 45 miljard kilogram (50 miljoen ton) geproduceerd, genoeg waterstof om 250 miljoen brandstofcelauto's van brandstof te voorzien. Een deel van deze waterstof wordt gebruikt als brandstof voor voertuigen.

Het merendeel van de waterstof wordt geproduceerd door een proces genaamd reformeren met stoommethaan. Waterstof wordt gegenereerd uit een koolwaterstof (zoals aardgas of biomethaan) en water bij hoge temperaturen in katalysatoren. De waterstof wordt doorgaans gezuiverd met behulp van Pressure Swing Adsorption-technologie.

Een deel van de verkochte waterstof wordt gewonnen uit afgasstromen van industriële processen. Hoewel dit nog steeds op fossiele brandstof is gebaseerd, kunnen we de waterstof terugwinnen voor directe toepassing in plaats van te worden verbrand door zijn industriële producent vanwege zijn verwarmingswaarde.

Ongeveer 95% van de totale wereldwijde waterstofproductie is voor eigen gebruik, wat betekent dat de waterstof wordt gebruikt op de locatie waar de waterstof wordt geproduceerd. "Merchant" waterstof vertegenwoordigt de balans en wordt geleverd als een vloeistof of gas aan klanten. Een groot deel van de waterstof die uit steenkool wordt geproduceerd, wordt in China gebruikt voor de productie van ammoniak.

Waterstof kan per vrachtwagen op uw locatie worden geleverd als vloeibaar of samengeperst gas, of op locatie worden gegenereerd. Het wordt ook geleverd via een pijpleiding. De belangrijkste reden dat waterstof vloeibaar wordt gemaakt, is de hogere opslagdichtheid, waardoor de levering eenvoudiger is. Voor industriële klanten die grote hoeveelheden waterstof gebruiken, wordt de productiefaciliteit vaak op het punt van gebruik gebouwd. Elektrolyse en reformers kunnen ook worden gebruikt om op locatie waterstof te genereren voor kleinere gebruikers.

De kosten van waterstof zijn afhankelijk van de productietechnologie, de kosten van de grondstof en het vermogen. Leverings-, opslag- en brandstofleveringsapparatuur maken ook deel uit van de kosten. Onze industriële klanten zien een breed scala aan prijsverschillen, afhankelijk van hun geografische locatie, leveringsmethode en gebruikte hoeveelheid. Wij zijn ervan overtuigd dat waterstof de concurrentie met benzine aan kan.

De kosten van waterstof geproduceerd bij een grote SMR zijn ongeveer gelijk aan de energie-equivalent van benzine in een raffinaderij.

De meeste industriële waterstof wordt verkocht als een normale kubieke meter (Nm3) of per honderd kubieke voet (cscf) of duizend kubieke voet (mscf). Dit geldt zelfs wanneer het wordt verkocht als een cryogene vloeistof. Voor het tanken van voertuigen worden tankvullingen gerapporteerd in kilogram (kg) of equivalent aan gallon (GGE). In de Verenigde Staten kan de verkoop van waterstof niet plaatsvinden aan de tankdispenser totdat het Bureau of Weights and Standards onze dispensers voor nauwkeurigheid heeft gecertificeerd.

Sommige, maar niet alle aardgaspijpleidingen kunnen worden omgezet naar waterstof. Waterstof wordt tegenwoordig gebruikt in pijpleidingen. Air Products beschikt over zeven leidingsystemen in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Thailand. Sommige van deze pijpleidingen waren oorspronkelijk in gebruik bij aardgas.

Er zijn veel kwesties waarmee rekening moet worden gehouden bij het overwegen van het omzetten van een pijpleiding, met als belangrijkste constructiematerialen en lasprocedures. Waterstofpijpleidingen maken gebruik van staal met een lage tot matige sterkte om de zorg over waterstofverbrossing te beperken. Sommige aardgaspijpleidingen gebruiken pijpen met staal met een hogere sterkte of andere materialen, omdat dit een kleinere wanddikte mogelijk maakt.

Er zijn veel bedrijven en overheden die proberen te begrijpen wat de verschillende mogelijkheden zijn voor de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur. Net zoals de huidige benzine-infrastructuur niet in één keer is gebouwd, zal de waterstofinfrastructuur ook niet in één keer worden gebouwd. Waterstofstations worden overal ter wereld ingezet in specifieke regio's waar autofabrikanten zich inzetten voor brandstofcelvoertuigen in de komende jaren.

Ja, wereldwijd wordt duurzame waterstof verkocht voor het tanken van voertuigen. Net zoals de meeste energie die tegenwoordig wordt geproduceerd, afkomstig is van fossiele brandstoffen zoals kolen en aardgas, zo ook de meeste waterstof. Er zullen meer hernieuwbare waterstof beschikbaar komen naarmate klanten om hernieuwbare brandstof vragen en de kosten van hernieuwbare brandstof concurreren met de traditionele methoden van waterstofproductie.

Waterstof is niet meer of minder veilig dan andere brandstoffen, het is vooral anders. Waterstofvoertuigen en tankstations moeten worden ontworpen op basis van de unieke eigenschappen van waterstof. Het industriële record op het gebied van waterstofveiligheid is in de loop der jaren uitstekend geweest en naar verwachting zal het gebruik van waterstof als brandstof voldoen aan de verwachtingen voor voertuig- en brandstofveiligheid.